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CDS           
5 vor 3/4
Klaus Treuheit - orgel Peter Holtz - klarinette/tenorsax Charlotte Winterspiel- viola Gunter Pretzel - viola

KTMP 2023
TRACKS

5 vor 3/4
1 5 vor …
25 vor …
35 vor …
45 vor …
55 vor …
65 vor …
tt: 43:10 / recorded 2023
REVIEWS

quatuor a la recherche

Noch gar keine Melodie oder keine Melodie mehr, ein paar ungewöhnliche Intervalle, bei ständigem Taktwechsel, fortwährendes Modulieren, die Fermate keine Fermate, das Ritardando kein Ritardando, - ein Erzählton vielleicht, aber doch wieder auch nicht ein Parlando, schwerer, genauer, ein Rhythmus noch, aber kein geschlagener, einer aus schwingenden Bögen, ein geatmeter, über einem stark strömenden Wasser. Johannes Bobrowski
june
Klaus Treuheit - grand piano Dine Doneff - double bass

KTMP 2323
TRACKS

june
1june
2june
3june
4june
5june
6june
7june
8june
9june
10june
11june
tt: 45:40 / recorded 2016
REVIEWS

no time, just places
Klaus Treuheit - organ

KTMP 2023
TRACKS

TRACKS
1traité du départ
2rackwick
3linosa
4wyoming, steigerwald
5case catalani
6egiali
tt: 42:23 / recorded 2023
REVIEWS

c‘est si bon d‘être arrivé - mais il faut savoir partir
sound knowledge
Klaus Treuheit - grand pianos Peter Holtz - klarinette, tenorsax

KTMP 2022
TRACKS

TRACKS
1sound knowledge
2sound knowledge
3sound knowledge
4sound knowledge
5stehende musik
6stehende musik
7stehende musik
8stehende musik
tt: 42:52 / recorded 2022
REVIEWS

In der Musik geht es nicht bloß um Perfektion, sondern um die Freiheit, zu zeigen, wer man wirklich ist.
Klaus Treuheit with Werner Heider
Klaus Treuheit - grand piano Werner Heider - grand piano

KTMP 2021
TRACKS

CD1
1spontaneità
2spontaneità
3spontaneità
4spontaneità
5spontaneità
6spontaneità
7spontaneità
8spontaneità
9spontaneità
tt: 48:55 / recorded 2021
REVIEWS

Die Freiheit des Augenblicks (Thorsten Preuß,11.2021)

Zwei Flügel, zwei Köpfe, zwei starke Persönlichkeiten. Beide haben sie ihren eigenen Standpunkt – und einen weiten Horizont. Beide sind sie in Erlangen zuhause, prägende Charaktere im Kulturleben der Region. Und beide sind sie Grenzgänger zwischen den Genres, zwischen dem, was man ‚Avantgarde‘ nennt oder ‚Jazz‘. Werner Heider, der Nestor der Neuen Musik, zum Zeitpunkt der Aufnahme 91 Jahre alt, bekannt für präzise Partituren und strenge Strukturen, kompromisslos komplex, und doch zugleich mit einer Leidenschaft für den Jazz, der er in diversen Formationen schon zu einer Zeit nachging, als die Dogmatiker deswegen noch die Nase rümpften. Und Klaus Treuheit, eine Generation jünger, ein Freigeist, der vom Jazz herkommt, ein Suchender, philosophisch geschult, ein Pianist, dessen Alben in der New Yorker Improvisationsszene gefeiert werden – und der doch mit derselben Begeisterung über Bud Powell spricht wie über Anton Webern oder die Lautenmusik der Renaissance. Die Improvisation lieben beide – auch wenn sie ihr einen unterschiedlichen Stellenwert beimessen. Für Klaus Treuheit ist der Drahtseilakt ohne Netz und doppelten Boden die Königsdisziplin. Denn: „Ein freier Vortrag (oder auch ein Zwiegespräch) kann sehr kreativ sein und kann sehr viel tiefer gehen als ein trockener, vorher ausgedachter, abgezirkelter Text.“ Für Werner Heider dagegen ist Vollkommenheit nur in der präzise ausformulierten, ins Detail durchdachten Komposition erreichbar, in der jeder Ton sitzt. Beim Improvisieren, hat er mal gesagt, „spielen oft routinemäßig die Finger. Ich will aber mein Hirn einschalten. Ich will nicht der Sklave meiner Freiheit werden.“ Doch jetzt sitzen sie beide, und zwar auf Heiders Anregung, in Treuheits Wohnung, Werner Heider am Bösendorfer, Klaus Treuheit am Fazioli, und spielen los. Gemeinsam. Hellwach. Alle Sinne geschärft. Ohne Routine, ohne Netz und doppelten Boden, ohne Absprache: „Der Plan war, keinen zu haben“. Zwei Flügel, zwei Köpfe, vier Hände. Und die tasten sich erstmal heran, zwischen den Saiten und auf der Klaviatur, vorsichtig, angespannt abwartend, aufeinander reagierend, eine höfliche Begrüßung sozusagen. Dann ein Impuls, und wir sind mittendrin im Gespräch. Werden Zeugen, wie sie sich aufeinander einlassen, wie sie fragen und antworten, wie sie einander zuhören oder ins Wort fallen, wie sie gemeinsam nachdenken. Wie sie neue Ideen einbringen und aufgreifen, diese weiterspinnen – oder auch ausschlagen. Wie sie behaupten und bezweifeln, beharren und überzeugen, sich streiten und überbieten. Neun spannende Zwiegespräche, und jedes entwickelt sich in eine andere Richtung. „Manchmal war es wie in einem Boxkampf“, sagt Klaus Treuheit. Manchmal wird es unglaublich dicht, wild, furios. Manchmal kommt es nach einer hitzigen Diskussion aber auch plötzlich zu einer Entspannung und Beruhigung. Wie von Zauberhand entwickeln sich da faszinierende musikalische Bögen. „Spontaneità“ eben. Zu der auch die Kunst gehört, ein gutes Ende zu finden. Zwei Flügel, zwei Köpfe, zwei Aufnahmesessions im Abstand von vier Wochen. Wer hat da welche Rolle? Wer ist der Ungestüme, wer der Nachdenkliche? Schwere Cluster oder filigranes Saitenspiel? Vorpreschen oder nachlauschen? Prägnante Motive oder schillernde Klangfarben? Reguläre Rhythmen oder irreguläre? Synchron oder asynchron? Motorik oder Nachhall? Immer wieder fragt man sich beim Hören, wer da gerade was spielt. „Es gab Momente beim Abhören der Aufnahmen, da haben wir uns das selbst gefragt“, erinnert sich Klaus Treuheit. Zwei Flügel, zwei Köpfe – vereint im unwiederbringlichen Augenblick.
Klaus Treuheit with Lou Grassi (2CDs)
Klaus Treuheit - prepared piano, organ, intensified harpsichord / Lou Grassi - drums, percussion

KTMP 2020
TRACKS

CD1
1prickly tenacity
2prickly tenacity
3-6prickly tenacity
7-10sublime sensations
tt: 46:05 / recorded 11.2007
CD2
1-3serracapriola
4serracapriola
5serracapriola
tt: 50:07 / recorded 01.2016
REVIEWS

CD 1
Klaus Treuheit: prepared piano, intensified harpsichord / Georg Wissel: reeds / Lou Grassi: percussion

CD 2
Klaus Treuheit: organ / Lou Grassi: drums

The New York City Jazz Record (Steven Loewy,01.2022)

Two performances, one a trio recorded in 2007, the second a duet recorded in 2016, this double album is undoubtedly one of the oddest (though surprisingly enticing) releases of 2021, for a variety of reasons.Regardless of how extreme the music, traditional structures can provide a point of reference, leading to accessibility. For conventional jazz, that includes melody and improvisation based on a set chord structure. For more radical, free improvisation, there is often some sort of structure that breeds familiarity. What German pianist Klaus Treuheit’s vision shows here is a way to interact in an abstract way that is sui generis, with few antecedents. The first CD, consisting of ten tracks, is divided into two “suites”, the first half called “Prickly Tenacity” and the second “Sublime Sensations”, performed by a wide-ranging trio of tenor saxophonist Georg Wissel, veteran drummer Lou Grassi and Treuheit on prepared piano and “intensified” harpsichord. The band displays a wonderful, if uncanny, connection. The music does not ‘go anywhere’, at least in the conventional sense; rather it has a surprisingly soothing and animal-like quality, which eschews convention and relies on seemingly random primitive sounds, often played thoughtfully and slowly, diminutive sounds prevailing. But what makes it so attractive are the continual surprises that pop up, with the leader scratching away, saxophone indulging in light, forceful aberrations and the always wonderful Grassi adding considerably with bells and variegated sounds. So, for example, the fourth track features deliciously fluttering saxophone, without any grandstanding, the others joining and dropping out as needed. The next track is intensely fast and light, Wissel gliding above, with vocal interjections and an always-on Grassi. Treuheit is dashing throughout, with each piece sounding different, as the trio offers a powerful ode to something new and exciting and an antidote to society’s anthem and the bête noir of creativity: conformity and thoughtlessness. The second CD constitutes a single-track live recording called “Serracapriola”, with Treuheit on organ and Grassi. There is clearly a different vibe in concert, without saxophone and with organ substituted for harpsichord and prepared piano. In a sense there is a static, seriously random element, with a tip of the hat to composer John Cage, as much happens without preconceived notions. So a rumbling organ may increase its volume, followed by tinkling bells, and the volume slowly increases and then drops; or expectations are defied in some other way such as playing a solo for much longer than is customary or suddenly engaging in new rhythms. It can, at times, be languorous, tedious and even humorous, but somehow it works and, while this strange album is not for everyone, it has an indescribably quirky appeal, due to continual surprises and high level of performance, sucking the listener into its maw.

Raul da Gama - WHOLENOTE (83/4 2021, Toronto, Canada):

"The physical qualities of time– that indefinite, continuous progress of existence from past to future – seem ever-present in the conception and execution of the art of Klaus Treuheit. You hear it in the sound and silent spaces of his soundscapes, as the black dots of the page leap and gambol in linear and elliptical arcs, propelled forever forward. As a highly imaginative thinker, Treuheit utilizes form and space to innovatively develop musical architecture seemingly created in spectral dimensions. Sound also has a natural momentum in Treuheit’s world; dynamism seems to grow out of his atomic pianistic pulses. All of this is superbly reflected in the music of Prickly Tenacity/Sublime Sensations and Serracapriola - Live, a double album he shares with the deeply empathetic percussion-colourist Lou Grassi, who sounds as if he has a similar philosophical bent of mind. Treuheit is also supported on Prickly Tenacity/Sublime Sensations (the first of the two discs) by Georg Wissel who is known to be a master of sculpting compressed air by means of reeds and other devices. Grassi plays drums, cymbals and miscellaneous percussion on this trio disc. The repertoire here is split between the six movements constituting Prickly Tenacity, followed by four sections that form Sublime Sensations. A kind of invisible propulsive force shapes the massive architecture of the music. Grassi and Treuheit return to perform an extended, live duet in Serracapriola (disc two). This improvised musical dialogue, is created in the spur of the moment by two like-minded artists. Grassi bends and shapes time with sticks, mallets and brushes, alternately caressing the skins and stirring up moments of rumble and thunder on a myriad of drums and orchestral timpani, his phrases often punctuated by the sizzle and swishing of cymbals. Treuheit joins in the proceedings on (2) organs producing cascades of tumbling arpeggios, great wheezing, thumping chords and short stabbing gestures which punctuate the music. Together, the musicians challenge us to listen, with wide-open ears, to music that references the past, but is rooted in the moment, while all the time charging relentlessly into the future. This is truly impactful and memorable music by Grassi and Treuheit (with Wissel’s contributions on disc one). It is an idiomatic musical palimpsest; a triumph of time created with uncommon musicality and delivered in performances of monolithic, yet superbly dynamic power.”

Jean-Michel van Schouwbourg (4/3/2021):

"Rencontre entre un pianiste (préparé), claveciniste (intensifié) et organiste d’obédience musique contemporaine , Klaus Treuheit et d’un percussionniste issu du jazz et élève de Lennie Tristano, Lou Grassi. Concours d’un saxophoniste (préparé) alto et ténor dans les deux premiers cycles de variations (Prickly Tenacity – Sublime Sensations CD1). Le pianiste et le batteur ont déjà commis ensemble un LP en duo chez No Business (Port of Call) et un remarquable compact avait réuni Treuheit et Wissel avec le violoniste Christoph Irmer (Katachi). Dans le premier CD : Une musique aérienne, éthérée, incursion dans le détail avec des cordes grattées, cithare légèrement percutée et finement résonnante, espace sonore étiré par les mailloches allusives effleurant les toms nus. Le souffle sinueux et vibratile du saxophone et son aura cotonneuse tracent une ellipse scalène désenchantée, … Il faut attendre la quatrième et dernière improvisation de la série Prickly Tenacity pour entendre débouler Georg Wissel en zig-zags anguleux, hachés menu ou déchirés et le tandem piano batterie évoluer en montagnes russes percutantes. La série suivante sollicite étrangement un clavecin intensifié. L’intention très précise de Klaus Treuheit aux claviers fait qu’enchanté par le flux musical, on en vient à oublier qu’il s’agit d’un clavecin. Le deuxième CD en duo débouche sur une configuration nettement plus orchestrale, Treuheit jouant remarquablement des effets multiples et toujours surprenants des grands orgues alors que son compagnon mue véritablement en percussionniste d’orchestre. Il faut souligner la classe de ce percussionniste qui trouve naturellement la stratégie idoine dans ces circonstances hasardeuses. On se laisse complètement envoûter par les souffles libérés des tubes d’étain : contrepoints délirants, multiphonie folie, sarcasmes fracassants dans l’espace résonnant de la Neustadte Kirche , Erlangen, sarabande féérique, … c’est toujours la fête des grands vents, des sifflements sournois, des hululements de volière insoumise… quand un maître un peu fou se déchaîne de la sorte. ”

Bruce Gallanter (DowntownMusicGallery, NY,NY):

"It turns out that Mr. Treuheit has a half dozen records out as a leader starting around 1988. I am a longtime fan of ace Downtown drummer Lou Grassi, who has worked with Marshall Allen, Rob Brown, Gunter Hampel and who has around 10 out as a leader. Mr. Treuheit does a good job of experimenting by rubbing things on the string of the piano while Mr. Wissel plays haunting tenor sax sounds and Grassi matches both with careful, quiet drumming. The subdued, slow-moving quality makes this trio/disc forces us to slow down and listen closely as the dream-like vibe takes over. Mr. Wissel plays some Evan Parker-like controlled multi-phonics which work well when Treuheit switches to harpsichord, an instrument not usually used in experimental music, while Mr. Grassi plays some soft, spooky mallet-work on the drums. I like the way the harpsichord sounds here, both quaint and quietly eerie, the overall sound calm yet mysterious combining elements from different eras or centuries past.”

Rigobert Dittmann in Bad Alchemy 109, Februar 2021:

"Uff, wenn ich mit Grassi anfange, finde ich zu keinem Ende. Denn der durch seine PoBand und The Nu Band bekannte Drummer hat in den 90er & Nuller Jahren neben seinen Gewirbele auf CIMP eine Spielwiese in Germany gesucht und gefunden, mit Günter Heinz, Gunter Hampel, mit Treuheit. Mit dem weißmähnigen Tastenbläuling traf er sich im Januar 2016 in Erlangen für "Port of Call". Daneben betrommelte und bepaukte er Treuheits Orgelspiel in der Neustädter Kirche, nun belauschbar als 'Serracapriola'. Wenn nach dem minutenlang dunkel rollenden Grassi-Intro endlich die Orgel schillernde Leuchtspuren schießt, läuft es mir heißkalt über den Rücken. Treuheit zieht die dröhnenden und zwielichtigen Register abseits von protestantischer Nüchternheit. Die barocken Phantome, mit Tintenfass verscheucht, kehren wieder with a vengeance (wie Grassi sagen könnte, wenn sie sein Blech erbeben lassen). Irrlichternd, auf Hyänenpfoten, als Bosch'scher Spuk und doch mit prachtvollem Glanz und mächtigem Donnergroll. Zugespitzt in Spritzern und Flötentönen, klappernd wie hagelnde Körner, geschüttelt wie eine Handvoll Silberlinge über düsterer oder diskanter Dauerwelle. Treuheit brütet über John's Zorn, Grassi siebt arme Sünder und lässt die verworfenen treppabwärts kollern. Von Porto-Novo bis Novgorod wampiger Erlkönig-Pomp und kichernde Circumstances. Strange Encounter? Oder spielerische Versöhnung des christlichen Abendlandes mit seinen teuflischen Engelszungen und der rührigen Hände und Panthertatzen des Schwarzen Kontinents? Diesem Dreikönigs-Voodoo voraus gingen aber schon 2007 'prickly tenacity' & 'sublime sensations' als Zusammenklang von Grassi mit Treuheit an präp. Piano und Cembalo und noch Georg Wissel an präp. Alto- & Tenorsax. Aufgezeichnet im BR Studio Franken. Wissel hatte um den Dreh rum - mit noch Christoph Irmer, seinem Geigenpartner in Canaries on the Pole - mit Treuheit schon "Katachi" als interaktives Ritual ge-formt. Auch mit Grassi auf treuen Pfoten durchstreifte er Klimperauen und leckte mit rauer Zunge Frühtau, die Stimme zu 'ölen' für einen gehauchten und bebenden Morgengruß. Treuheit verschönt die Idylle mit schraffierten Saiten, prickelnden Tasten, Grassi schüttelt mit spitzen Stöckchen Blechfünkchen, Tropfen tanzen. Grassi auf pelzigen Sohlen, mit überrauschtem Pochen, Treuheit mit kapriziösem Arpeggio, zirpendem Draht, Wissel mit rostiger Zunge, aber übergehendem Mund, halb Sang-, halb Blaseton, mit wackeligem Vibrato. Plötzlich ein Schauer von Klangkürzeln, das Cembalo tanzt dazu Tarantella und klimpert dann neobarock unter grollenden Wolken. Wissel gurrt raukehlig zu Treuheits unbändigen Spinnenfingern und zu Grassis federndem Sprint, wolfsbeherzt hin zu offenem Horizont.”
Eine Beschreibung des Erinnerten
Klaus Treuheit - orgel / Charlotte Walterspiel und Gunter Pretzel - Violen

KTMP 5322
TRACKS

19.09
25.03
33.23
49.08
56.11
65.40
tt: 39:00 / recorded 22.10.2018
REVIEWS

Transzendentale Musik für Orgel & 2 Violen. Über: Eine Beschreibung des Erinnerten

Treuheit spielt die beiden diametral positionierten Orgeln simultan, die Violen inmitten, auf der Empore positioniert. Thuraus Aufnahme bildet dies kongenial ab: ein Verschmelzen der Instrumentalklänge.

about: Eine Beschreibung des Erinnerten)

Treuheit plays both organs simultaneously, the violas amidst. The recording captures this moment brilliantly: the instruments become one single sound, altogether.
La Memoria Emergente
Klaus Treuheit - piano

KTMP 5321
TRACKS

1-5Cinque Madrigali Dal Sesto Libro
6-11Pianissimo Possibile
12-16Lo Spazio Sereno
tt: 56:00 / recorded 1./13./19.07.2018
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brand new

Processional
Klaus Treuheit - organ

KTMP 5320
TRACKS

1Processional
2Processional
3Processional22:00
4Mirandola
5Mirandola
6Mirandola19:20
tt: 41:20 / recorded 31.07.2018
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new

cielo catanese
Klaus Treuheit - cembalo/piano
Charlotte Walterspiel - viola
Gunter Pretzel - viola

KTMP 5319
TRACKS

1cielo catanese4:50
2cielo catanese15:16
3cielo catanese9:40
4cielo catanese10:22
5cielo catanese9:16
tt: 50:00 / recorded 29.10.2017
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brand new

silenzio cristallo
Klaus Treuheit - piano
Charlotte Walterspiel - viola
Gunter Pretzel - viola

KTMP 5318
TRACKS

1silenzio cristallo12:00
2silenzio cristallo6:00
3silenzio cristallo13:00
tt: 31:00 / recorded 21.04.2017
REVIEWS

Klaus Treuheit about silenzio cristallo:

3 modi non affirmativi per far il silenzio cristallo.

Dr. Thorsten Preuß, (BR, Redaktion Alte & Neue Musik):

Sehr beeindruckend - ganz wunderbar, so gut ausgehört, schöne Dramaturgie - exzellent.

Jens Voskamp (Nürnberger Nachrichten 24.10.2017):

… ein spiritueller Dialog zwischen Charlotte Walterspiel, Gunter Pretzel und Treuheit, der entschleunigt und gedanklich freimacht.

PORT OF CALL
Klaus Treuheit - piano
Lou Grassi - drums

TRACKS

VINYL-Side A
1MISTERIOSO I
2MISTERIOSO II
3MISTERIOSO III
4MISTERIOSO IV
5L’ESPACE SONORE I
6L’ESPACE SONORE II
VINYL-SIDE B
1L’ESPACE SONORE III
2L’ESPACE SONORE IV
3LAMENT PB I
4LAMENT PB II
5LAMENT PB III
6LAMENT PB IV
recorded 01.2016 at KTMP Studio / published by NoBusiness Records
REVIEWS

NYC Jazz Record, Stuart Broomer (12.2017)

Port of Call is a studio-recorded duet by Klaus Treuheit and Lou Grassi. The latter is an American drummer who runs the gamut of ragtime (Max Morath) to no time (Gunter Hampel, Burton Greene). Treuheit is a German pianist who studied under Herbie Hancock and modern classical composer George Crumb. Mostly co-composed, this Port takes in the elemental blues, as on “Mysterioso IV”. This series of duos has a somewhat free-ish conversational cast, especially in “L’Space Sonore”, while “Lament #PB III” is wry, spiky bebop, Grassi swinging like Max Roach, Treuheit like Bud Powell. While heavy on mostly cerebral free/out playing, both apply a harmonious touch throughout and bits of swing when perhaps least expected.

dusty groove, Chicago (5.4.2017)

Very lively duets between pianist Klaus Treuheit and drummer Lou Grassi – tunes that kind of explode with free energy between the musicians – at a level that takes us back to older free jazz performances of the 70s! Treuheit has a way of working up and down the keyboard quickly, but also making melodic moments that can be quite bright – a really sensitive approach to the instrument, even on the fly – which seems echoed by Grassi's work on drums – especially at moments when he skirts around the edges, almost testing which sounds he wants to contribute to the proceedings.

AllAboutJazz John Sharpe (23.8.17)

Treuheit takes a less predictable path & remains as hard to pin down and mysterious as ever. Good. Has replay value. Good performances, several memorable compositions, solid production.

Jazz Weekly, George W. Harris (24.8.17)

Quite creative! Seems to be better seen to be believed.

durezze & ligature
Klaus Treuheit - organ
Charlotte Walterspiel - viola
Gunter Pretzel - viola

KTMP 5316
TRACKS

1aural evidence7:29
2"5:49
3"5:01
4"6:00
5serracapriola7:25
6consonanze stravaganti8:03
7"5:16
8"6:36
9"6:08
tt: 58:13 / recorded VII.2015
REVIEWS

about durezze e ligature:

This unique ensemble interacts in an investigative mode: Our emergent mindset works complementary to the musical proceedings. The violas & the organ melt yet remain distinct & finetuned in their particular way: Ars Subtilior! - Please do make use of the rare opportunity to be surprised & enchanted at the same time. –kt

Jens Voskamp, Nürnberger Nachrichten (4.1.2016)

Tatsächlich faszinierende Interaktion - trägt die Spannung über die gesamte Stunde...Subtil ausgeleuchtete Orgeltöne...unausgetretene Pfade.

Jochen Schmoldt (plärrer, Nürnberg, IV/2016):

Akustisches Neuland. Anhören!
teretisma
Klaus Treuheit - organ

KTMP 5314
TRACKS

helming the magnificent36:07
1"8:20
2"4:48
3"9:33
4"3:34
5"4:44
6"5:07
teretisma35:42
7"1:30
8"5:36
9"3:16
10"3:16
11"3:16
12"18:48
tt: 71.49 / recorded X.2013
REVIEWS

about teretisma

Teretisma is a free creation on the splendid Goll-Organ (2005), situated in the brilliant accoustics of the Neustädter Kirche, Erlangen. Klaus Treuheit investigates both the magnificent instrument & the sublime accoustics, finding a unique mode of expression via his distinct yet persistent series of sound & rhythm.

Jochen Schmoldt, plärrer (Nürnberg, Jan. 2015)

Treuheit spielt mit großem Feingefühl für Details & die raumfüllende Wucht des Orgelklangs.
sprezzature
Klaus Treuheit - piano

KTMP 5313
TRACKS

1I3:37
2II2:19
3III2:29
4IV2:31
5V2:32
6VI2:08
7VII1:13
8VIII1:37
9IX3:46
10X1:07
11XI1:02
12XII2:51
13XIII8:01
14XIV7:08
tt: 42.41 / produced 2013
REVIEWS

about Klaus Treuheit

Cognoscente of Froberger & Feldman plays piano, cembalo, clavichord & organ. The present recording witnesses his achieving a convincingly unique organization of sound from his Steinway - con sprezzatura. Take a chance!
stunning by degrees
Klaus Treuheit - intensified cembalo
Gunter Pretzel - viola

KTMP 5311
TRACKS

1I6:11
2II9:51
3III6:09
4IV6:26
5V8:17
6VI3:35
7VII3:05
tt 43:56 / produced 2013
REVIEWS

Stefan Pieper, NeueMusikZeitung (Regensburg, Januar 2013)

Hitzig aufgeladene Tonkaskaden prasseln auf "stunning by degreees" regelrecht auf den Hörer nieder, und doch scheint alles in komplexer Mikrostruktur verwoben. Treuheit präpariert die Saiten, dämpft sie ab oder gibt dem Klang allen Freiraum - es ist ein Wechselspiel voll schroffer Sinnlichkeit, das von den harschen Klangballungen, Geräuschwelten und schreienden Ausbrüchenden aus Pretzels Viola komplettiert wird. Alte Prägungen durch Barockmusik und früheres, aber auch der Freejazz gehören zum Vokabular für diese vorwärtspreschende Interaktion.
Usquert 2
Klaus Treuheit - organ
Dick Toering - guitar
Johanna Varner - cello

TRACKS

1Usq XII5:03
2Usq XIII8:57
3Usq XIV3:08
4Usq XV6:63
5Usq XVI5:20
6Usq XVII5:17
7Usq XVIII2.26
8Usq XIX6:46
9Usq XX2:38
10Usq XXI9:07
11Usq XXII5:20
12Usq XXIII3:59
tt: 65:31 / produced 2012
REVIEWS

Op 4 en 5 september 2012 speelden drie musici samen in de Petruskerk in het dorp Usquert op het Groninger platteland. In die kerk bespeelde Klaus Treuheit het orgel dat Petrus van Oeckelen in 1852 gebouwd heeft, terwijl Johanna Varner op cello en Dick Toering op elektrische gitaar het trio completeerden. Een opmerkelijke combinatie van muziekinstrumenten dus, en er werd ook opmerkelijke muziek gemaakt die niet zomaar te categoriseren valt. Voor een klein deel gecomponeerd, maar voor het grootste deel geïmproviseerd, terwijl je toch niet echt van standaard-jazz kunt spreken.

Klassiek ontmoet jazz ontmoet avantgarde en gaat onbevangen op avontuur, met musici die onwaarschijnlijk goed naar elkaar luisteren en scherp op elkaar reageren en daardoor uiterst spannende muziek maken die de luisteraar continu scherp houdt. De spanningsboog wordt daarbij steeds mooi vastgehouden, waardoor het ook in vrijwel alle stukken spannend blijft tot het laatst.

Organist Klaus Treuheit haalt daarbij alles uit het magnifieke oude kerkorgel wat er inzit en geniet daar hoorbaar van, celliste Johanna Varner is virtuoos en gepassioneerd als altijd en Dick Toering weet ons met de elektrische gitaar ook weer op zijn eigen unieke wijze te verrassen, terwijl zelfs de kerkklokken op een bepaald moment mee mogen doen.

De twee sessies leverden maar liefst twee magnifieke cd's op, voor iedereen die het avontuur in de muziek weet te waarderen. We laten hier wat fragmenten horen, drie stukjes uit het eerste album, twee uit het tweede, waarbij je steeds in het achterhoofd moet houden dat er hier stukjes uit langere, samenhangende stukken zijn geknipt. Nieuwsgierig geworden? Schaf de cd's aan!

- moorsmagazine, netherlands.

Usquert 1
Klaus Treuheit - organ
Dick Toering - guitar
Johanna Varner - cello

TRACKS

1Usq I4:36
2Usq II3:47
3UsqIII7:56
4Usq IV4:25
5UsqV11:24
6Usq VI3:41
7Usq VII7:22
8Usq VIII3:48
9UsqIX4:08
10UsqX8:58
11Usq XI5:10
tt: 65:00 / produced 2012
REVIEWS

Klaus Treuheit

3 musicians playing the overlapping of composition and improvisation: three distinct voices. melting. rhythm, sound & melos - investigated, scrutinized, found & celebrated. you're welcome to discover a mode of communication in music built upon most sensitive (self) - perception. interactive, hard driving, captivating, lucid & intricate. enjoy!

Herman te Loo (Jazzflits Nummer 190)

Het kerkorgel is altijd een improvisatie-instrument bij uitstek geweest. Toch blijft het aantal organisten dat zich in de (Europese) geimproviseerde muziek stort vrij klein. De Duitser Klaus Treuheit doet dat wel, en in september van vorig jaar kwam hij op uitnodiging van de Groningse gitarist Dick Toering naar de Petruskerk in het noord-Groningse dorp Usquert. De eveneens Duitse celliste Johanna Varner completeert het trio dat een elftal stukken opnam. Treuheit laat vooral het enorme scala aan klankmogelijkheden van het orgel uit 1852 horen, van aan Messiaen herinnerende klankkleur-exploraties tot bijna synthesizerachtige soundscapes en meditatieve klanktapijten. Varner voegt daar haar indrukwekkende klassieke techniek toe, maar is ook niet te beroerd om van tijd tot tijd 'walking cello' te spelen. Toering maakt slim gebruik van zijn pedalen, en creëert daar soms atmosferische beelden mee, maar laat zijn instrument soms ook lekker rocken, of pakt de slide erbij voor ontroerende melodieën (in 'Usquert IX', bijvoorbeeld). Alle drie zijn ze zowel melodisch, harmonisch als ritmisch sterk, waardoor je het idee krijgt dat je naar meer dan drie muzikanten zit te luisteren. Bovendien verslapt je aandacht geen moment, aangezien de automatische piloot van het begin af aan uitstaat.

Stefan Pieper, NeueMusikZeitung (Regensburg 2013)

Eine neue Besetzung präsentiert der Erlanger Musiker Klaus Treuheit (Orgel) mit der Cellistin Johanna Varner und dem Gitarristen Dick Toering auf einem holländischen Label. Die drei gingen in der Petruskerk im niederländischen Usquert in Klausur und improvisierten hier betont sinnlich und abwechslungsreich. Das lädt zum Eintauchen in die Welt freier Klänge ein, denn auch der Genussfaktor kommt nie zu kurz. Majestätisch wirkt der Einstieg, wie Johanna Varner auf ihrem Cello regelrecht choralartige Figuren spielt. Zu so etwas treten die Kaskaden der historischen Orgel von Petrus van Oeckelen aus dem Jahr 1852 in einen funkelnden Dialog. Das verdichtet sich, ballt sich manchmal zu Clustern, verändert sich meditativ und assoziativ, bringt Tonfolgen an die Oberfläche, die sich gegenseitig umspielen. Dick Toerings elektrische Gitarre produziert karge Grundklänge, erzeugt subtile perkussive Rhythmuseffekte. Später dann kommt es zu gellenden Glissando-Aufschreien, die manchmal fast an die frühen Pink Floyd erinnern - Klangereignisse, die immer wieder wie aufblitzende Irrlichter im Raum unterwegs sind! Kurzum: was hier passiert, ist verblüffend greifbar und atmosphärisch dicht. Wirkt mal sakral, dann fast rockig-psychedelisch. Vermittelnde melodische oder auch rhythmische Elemente tun hier etwas für einen stimmigen roten Faden. "Usquert I-XI" ist daher eines der zugänglichsten Werke aus dem Treuheitschen Kosmos - und kann daher gut zum Einstieg in solche Hörabenteuer empfohlen werden.

Jan Nieuwenhuis, Gonzo(Circus) Magazin, Rotterdam (maart 2013)

De zeer oplettende nieuwslezer weet dat het plaatsje Usquert onlangs in het nieuws was in verband met de aardbevingen in het noorden van Groningen. Daarvoor moest je overigens wel RTV Noord volgen. "Usquert I-XI" heeft met die bevingen verder niets te maken. De plaat is vernoemt naar het dorpje omdat het aldaar in de Petruskerk is opgenomen. "Waarom moet je voor een opname naar Usquert?", lijkt een gerechtvaardigde vraag. Dat komt door het Van Oeckelenorgel uit 1852 waar toetsenist Klaus Treuheit zich voor deze plaat op uitleeft. Samen met gitarist Dick Toering en celliste Johanna Varner levert dat een ongebruikelijk trio op. De keus van Toering om Treuheit uit te nodigen om op het orgel te spelen was een goede. Hoewel het improviseren op een kerkorgel weinig gebeurt in bovenstaande bezetting kent het instrument een lange improvisatietraditie: Johann Sebastian Bach is een vrij bekend voorbeeld, net als de twintigste-eeuwse componist Olivier Messiaen waar Treuheit bij vlagen iets van weg heeft. Maar het blijft bij vlagen, het heeft niet de overdonderende kracht van Messiaen (die beweerde dat zijn muziek een doorbraak naar gene zijde kon veroorzaken). Ondanks dat er genoeg venijnige dissonanten en obstinate thema's in de muziek zitten doet het album opvallend genoeg vrij rustig aan. Die schijnbare tegenstelling maakt dat de muziek er om vraagt om meer dan eens te klinken.
kaurismaetic
Klaus Treuheit - piano

KTMP 5312
TRACKS

1I8:53
2II7:04
3III6:31
4IV3:41
5V6:25
6VI2:37
7VII4:56
8VIII8:22
tt: 49:02 / produced 2012
REVIEWS

Luc Bouquet, Le son du grisli (Nantes, 11.2013)

Ce Kaurismaetic que l’on ne peut imaginer qu’autrement dédié au cinéaste finlandais est l’œuvre du pianiste Klaus Treuheit. Déambulation plutôt que suite en huit mouvements, Kaurismaetic s’engage en un territoire vierge de tout chaos. Il y a dans le jeu du pianiste des rivières d’inquiétudes, des faisceaux résonnants, des introspections prégnantes. Mais il y a aussi des plongées d’ennui, une sensation d’un cadre stagnant en des eaux troubles et boueuses. Un sentiment de mélancolie et d’amertume mêlés. Une douce humanité aussi. Preuve qu’Aki Kaurismaki n’est jamais loin ici.

Andreas Felber, Ö1 Jazznacht, ORF (Wien, 17.3.2013)

Geist und Humor des finnischen Regisseurs reflektiert Treuheit in der spritzigen, frei improvisierten Musik seiner aktuellen Solo-CD *kaurismaetic*.

Monsieur Délire, Journal d'écoute (Toronto, 27.2.2013)

Treuheit s'y révèle un virtuose, en plus d'y développer un excellent sens de la mesure et du suspens.

Stefan Pieper, NMZ (Regensburg, 15.01.2013)

Es war mehr die persönliche Berührung, denn vor allem vom Geist und Humor des finnischen Regisseurs fühlte er sich inspiriert, um so spontan und spielfreudig wie hier in die Tasten seines Flügels zu greifen. Es ist ein rauschhafter Fluss, der aber auch atmet, verweilt und Rhetorik verströmt. Und inmitten ausgeprägter perkussiv entfesselter Freigeistigkeit lebt in den Mikrostrukturen doch ganz viel Lyrik. überlegungen über Cecil Taylor und Elliot Carter haben Treuheit hier inspiriert. Und last but noch least lässt sich in jedem Moment seine fabelhafte Pianistik "pur" erleben. Oft mehr perkussiv als linear geprägt, ist seine Tastenkunst extrem impulsschnell und wendig. So wie es eben jemand kann, für den alte Musik und Freejazz keine Widersprüche sind. Der intensiv zuhört, um daraus mit eigener Sprache etwas Neues zu machen.
close range / wide range
Klaus Treuheit - organ

KTMP 5310
TRACKS

1close range / wide range8:30
2close range / wide range3:42
3close range / wide range6:08
4close range / wide range4:07
5close range / wide range8:10
6close range / wide range13:24
7close range / wide range15:06
tt 59:15 / produced 2011
REVIEWS

Stefan Pieper, JazzZeitung (Regensburg, Februar 2011)

Kühle Modulationen, Glissandi und sphärische Klangflächen, die in ihrer Ökonomie auch wieder lyrisch wirken. Aufs Feinste kultiviert und in frei assoziierten weitgespannten Entwicklungsbögen.

Jay Collins , cadence magazine (New York, november 2011)

Speaking of the margins of the expected and sounding nothing like the church music of your youth, (6), recorded two months later than the previous session, presents six improvised moments featuring just Treuheit helming the magnificent pipe organ. The sound certainly comes across as a "you are there" experience for those audiophiles reading this magazine, with the broad range of dynamics matching the tonal colors on the first part, "8.30" shining through. But really, this isn't a session destined to be reduced to a plucking of its "greatest moments" in such an overview as this. Rather, this outing is best enjoyed in one sitting (providing that the listener is still capable of such practices in today's ADD society). Giant, almost oppressive walls of sound crash down in parts, while Treuheit's command of the monstrous instrument also allows for even the most subtle textures to breathe. Moments of visceral atonality also meet solemn processionals and knightly cadences. For adventurous types, this session often proves both thought-provoking and electrifying. As such, Treuheit demonstrates once again that he is a truly original thinker.
molten blue
Klaus Treuheit - organ
Gunter Pretzel - viola

KTMP 5309
TRACKS

1rêve de cleophas1:46
2-4feldman@5-spot: first set12:35
5-7feldman@5-spot: second set16:03
8molten blue5:55
9+10le rêve englouti4:10
tt 41:30 / produced 2010
REVIEWS

Tom Sekowski, wordpress.com (October 2011)

Molten Blue" exhibits the sort of middle-age fear of the omnipresent that is sure to rattle your hardcore pragmatic bones. Duo responsible for the recording is made up of organ player Klaus Treuheit along with viola player Gunter Pretzel. Though the sounds are slow at the outset of the concert, little by little, the two players click and allow themselves to play at increased levels of intensity. By the time, they start into "Feldman@5-spot: Second Set", one can hear a viable change. Pretzel's viola goes off on screeching tangents, while Treuheit's organ blasts are foreboding and ominous. Much of the rest of the recording sees the duo play off each other with varied intensity, tempo changes and even silence. At moments, one is not sure whether we'll get blasted with a furious organ line or whether the duo will play something more subtle. Though recorded at a large church, "Molten Blue" is a wondrous recording that needs to be experienced in the comforts of your own home.

Plärrer, Nürnberg (September 2010)

…spannende Musik, phantastischer Orgelklang.

Peter Millian, Erlanger Nachrichten (September 2010)

Gunter Pretzel spielt die Rolle des pfiffigen Gegenparts, der mit der Viola für interessante Kontraste und Interferenzen sorgt. Treuheits exzellent aufgenommene Einspielung...purer Klang.

Stefan Pieper, JazzZeitung, Regensburg (April 2011)

Beide formen einen Dialog, der für die Entwicklungsmöglichkeiten und mikrotonalen Schwebungen stationärer Klänge sensibilisiert. Und auch Feldmansche Langsamkeit lebt.

Jay Collins, Cadence Magazine, New York, Nov. 2011

It is at once startling, unique and, often, flat out chilling (in a good way). Pretzel is an engaging partner, with particularly vibrant work on the invigorating "Feldman@5-spot: second set" as well as during the quiet environs of "Molten Blue." Treuheit's forceful statements on this medieval organ, however, really are the high points here. This ghostly eeriness abounds on the opening dream segment, "Reve De Celophas," that makes one reconsider all of the hours spent bored in church. Along similar lines, the stark territory of "Feldman@5-spot: first set" is equally engrossing. Finally, Treuheit offers both haunting shadows and masterful tone clusters on the two closing portions of "Le Reve Englouti," which also features Pretzel's elastic string shards and extended bow strands. A fascinating work that will inspire those looking for a little something different within the improvised music realm. Speaking of the margins of the expected and sounding nothing like the church music of your youth, (6), recorded two months later than the previous session, presents six improvised moments featuring just Treuheit helming the magnificent pipe organ. The sound certainly comes across as a "you are there" experience for those audiophiles reading this magazine, with the broad range of dynamics matching the tonal colors on the first part, "8.30" shining through. But really, this isn't a session destined to be reduced to a plucking of its "greatest moments" in such an overview as this. Rather, this outing is best enjoyed in one sitting (providing that the listener is still capable of such practices in today's ADD society). Giant, almost oppressive walls of sound crash down in parts, while Treuheit's command of the monstrous instrument also allows for even the most subtle textures to breathe. Moments of visceral atonality also meet solemn processionals and knightly cadences. For adventurous types, this session often proves both thought-provoking and electrifying. As such, Treuheit demonstrates once again that he is a truly original thinker.
TRIPTYCHON
Klaus Treuheit - organ
Claudius Reimann - saxophones, bassclarinet

sogracords x
TRACKS

1I16:06
2II05:09
3III16:46
tt 38:09 / produced 2010
REVIEWS

Peter Millian, Erlanger Nachrichten, (12.6.2010)

... eine ungewöhnlich aufregende Mischung eines Dialogs zwischen zwei Musikern und dem Raum, in dem sie spielen. Selten hat man eine Orgel so körperhaft erlebt, ein Saxophon so schwebend, und das Gefühl, "angefasst" zu sein.

Stefan Pieper, Jazzzeitung (09.2010)

Die beiden Dortmunder Teile des Triptychons fassen wie bei einem Flügelaltar das motivische Mittelstück aus der Kreuzkirche in Marl ein und sind mit jeweils über 16 Minuten improvisierten Duetts auch physisch interessant...
... Als einer der ganz wenigen hat Treuheit die großen Pfeifenorgeln für zeitgenössischen Jazz erschlossen ...
In Ruhrgebietskirchen improvisierten beide in Echtzeit - nun ist der Mitschnitt auf Reimanns Label veröffentlicht. Ein intensiver, meditativer Stimmungszustand durchläuft drei Abschnitte und wird dabei in ständig wechselnden Facetten immer neu ausgeleuchtet. Längst hat dafür Klaus Treuheits Spiel jede sakrale Strenge hinter sich gelassen, zugleich löst sich Claudius Reimann auf Saxofonen und Bassklarinette vom klassischen Jazzidiom, wenn er sein Spiel so organisch mit dem Orgelklang verschmelzen lässt.....Dass hier in spontaner Improvisation so viel konzentrierte Atmosphäre entsteht, zeigt, dass freies Spiel.....eben auch einen Zustand der völligen Erhabenheit über Zeit und Raum erzeugen kann.
BEACH CROSSING
Klaus Treuheit - cembalo, organ, prepared piano

KTMP 5308
TRACKS

1beach crossingI2:12
2beach crossingII2:10
3beach crossingIII1:25
4beach crossingIV2:42
5beach crossingV1:31
6beach crossingVI1:35
7beach crossingVII4:26
8beach crossing VIII3:57
9beach crossing IX1:10
10beach crossing X5:07
11beach crossing XI2:24
12beach crossing XII2:58
13beach crossing XIII3:00
14beach crossing XIV3:27
15beach crossing XV2:04
16beach crossing XVI4:06
17beach crossing XVII2:09
18beach crossing XVIII1:59
tt 49:18 / rec.: may/june 2008
REVIEWS

Marc Medwin, Cadence Magazine (New York 2009)

Treuheit creates a music that exists between the worlds of Western European Art Music and improvised forms... There is Ligeti...Most interesting is his prepared piano, where the rhythmic complexities in his playing are realized in a timbral environment that allows each layerto be heard clearly. The slowly descending fade on the organ study is also a very nicetouch...shades of Xenakis....

Carl Bergstroem-Nielsen, Intuitive Music (Denmark, March 2009)

It's obviously a good and funny idea to juxtapose these three keyboard instruments in different improvisations. The harpsichord "comes alive" with flowing textures, the organ inspires to sustained sounds, and the prepared piano produces both irregular and to some extent regular rhythmic playing, with vivid contrasts resulting between them... captivating organ recordings... the qualities of the individual improvisations remain, of course.

Jochen Schmoldt, Plärrer, Nürnberg (Mai 2009)

...Treuheit hat die Zeiten als konventioneller Jazzpianist weit hinter sich gelassen und widmet sich in seinen Konzerten und CD-Einspielungen ausnahmlos musikalischem Neuland. Und er hat ein nicht nur im Jazz total ignoriertes Instrument wiederentdeckt: das Cembalo. Einmal entbunden von dem Barock-Sound, klingt es unter Treuheits Fingern wie entfesselt, ja aufregend gegenwärtig. In nahem Kontrast dazu stehen die glitzernden Klanggebilde auf präpariertem Klavier und auch Einspielungen auf der Kirchenorgel von St. Sebald, Nürnberg...
KATACHI
Klaus Treuheit - cembalo, prepared piano
Christoph Irmer - violin
Georg Wissel - alto- & tenorsax, obone

KTMP 5307
TRACKS

1katachi I1:40
2enclosure I3:14
3enclosure II5:37
4interaction ritual I7:50
5interaction ritual II7:29
6interaction ritual III7:25
7katachi II1:47
8katachi III2:10
9enclosure III3:10
10enclosure IV0:53
11enclosure V5:10
tt 46:46 / produced 2008
REVIEWS

Massimo Ricci, touching extremes (Rome, October 2008)

Three different stories, one common intention, the consequence an outstanding record of borderless playing in which the musicians are not feeling guilty to let everybody know that they can really handle their instruments.
Klaus Treuheit (cembalo, prepared piano) is the sort of voyager that will probably never bow to the rules of ignobility, his manoeuvring of the inside rough stuff equalling the involvement of the spirit in the embracing sections of the record. Violinist Christoph Irmer, an associate of the London Improvisers Orchestra among the many activities, is a designer of timbral ridges, conceived through the most sophisticated relationship with wood and strings, the anatomy of the violin hiding no secrets for him. Georg Wissel (alto and tenor sax, obone) is specialized in insufflating vibrancy in "sculptures of compressed air", as he defines his style, manifesting revulsion against whatever resembles a regular combination of successive notes.
This music pricks, squeaks, pretends and reveals; its rubbery flexibility is perfect for a mudslinging of improvisation's humdrum muffins that we're often forced to gulp down while smiling wryly, thinking that there is a way out after all. Interruptions and suspensions in the canons of ordinary modishness that end up sounding like a new kind of bona fide class, splendidly unpolluted in an impulsive singleness.

Jason Bivins, Signal to Noise, #51 ( Houston/USA 2008)

A release that may well slip between the cracks, this is an excellent improv session that is by turns elegant and prickly, heated and reserved. Treuheit plays prepared piano and cembalo, Irmer plays violin (some readers may know him from his excellent recording with John Butcher from some years back), and Wissel plays alto and tenor sax along with obone.
Resourceful players all, they create compelling group music and touch on a number of ideas that make this session stand out in a crowded field. Like so many of the best improv releases, this one succeeds because of its marvelous contrasts. There’s a stunning moment during the second part of “Enclosure,” for example, where Treuheit imitates a harpsichord as Wissel breathes wetly and menacingly while Irmer drags his bow roughly along strings to simulate the sound of something being dragged across the floor against its will. They frequently juxtapose spooky and melismatic playing against inside-piano clatter. Wild simulated car crash noises open the long, rousing “Interaction Ritual,” whose middle sections are slow moving and gestural like 1980s SME. On the second part of “Katachi,” Wissel makes the sound of a bullroar, whooping menacingly about Irmer's lithe phrases and Treuheit's notes that fall like droplets from petals before entering into the pert contrapuntalism of “Enclosure” part 3. It’s rich, detailed, and quite satisfying, a sleeper disc for fans of European chamber improv.

sands-zine (Italia, 20.6.2008)

...è evidente l'ampio spettro timbrico...I tedeschi Treuheit, Irmer & Wissel tendono a evidenzare gli spigoli e le geometrie, senza sbavature. Picasso e non Mirò. La loro musica ò piu tecnica, schizzata e aspra, sembra fare l'occhiolino alla glacialità di molta classica contemporanea e pare segnata dall'utilizzo privilegato di frequenze alte. Scale e incastri rispondono ad una perfezione che può apparire artificiosa, ma ò tuttavia il frutto di una perizia strumentale acquista dai tre in anni di frequentazioni nel gotha della musica improvvisata europea...il disco ò quindi consigliato...a tono con un pubblico da teatro o legato ai festival ufficiali(zzati).

Ken Waxman, MusicWorks Issue #104 (Canada, 08.08.2009)

Contrapuntal and cumulative trio music, this CD finds German musicians utilizing the kinetic timbres available from familiar (violin and saxophones) and unfamiliar (prepared piano and keyed dulcimer) instruments. With Erlangen's Klaus Treuheit colorfully spraying keyboard variations ranging from organic chording to jagged internal plucks and stops; Wuppertal-based fiddler Christoph Irmer's tremolo pointillism; and the vocalized, werewolf cries of saxophonist Georg Wissel from Köln (see MusicWorks #100) the piece attains self-contained totality.
Irmer and Wissel, members of the Canaries on the Pole chamber-improv ensemble, and the keyboardist who composes for film and theatre, reach profound rapprochement at the mid-way point. Here Treuheit's two-handed chording and plucks and strums on the altered internal strings are transformed into a carpet of harpsichord-like clashes referencing Bach's inventions. Operating in parallel, but non-intersecting lines the others work up a duet of mouse squeaks from the violinist and aviary cries and twitters from the saxophonist.
Earlier atonal pulses are stacked against one another with Wissel tongue-slapping, overblowing and muting his horn's bell against his leg for jagged, broken-octave shrills; Treuheit apparently rolling rubber balls along and between his instrument's strings; and Irmer's angled spiccato bowing bouncing harshly along his strings. At points it sounds as if all the instruments are being scraped along the studio floor.
Counterbalancing this sonic violence are rare pastoral moments, with the keyboardist producing dramatic note clusters that could accompany silent movie, and Irmer sounding pedal-point ostinato or sweet, legato sweeps. Only Wissel's output remains defiantly dissonant, expanding his horns' tessitura with barks, intense split tones and breath pulsations that are all sound and no notes.
BEYOND
Klaus Treuheit - cembalo, prepared piano
Klaus Füger - double bass
Walter Bittner - percussion

KTMP 5306
TRACKS

sonata a tre for prepared piano, percussion & double bass:
1transcendental isle I9:11
2transcendental isle II5:19
3transcendental isle III (dedicated to aki kaurismäki)3:51
continuum for cembalo, percussion & double bass:
4rothko@petworth I3:03
5rothko@petworth II5:04
6rothko@petworth III5:04
7rothko@petworth IV4:30
8rothko@petworth V3:58
9rothko@petworth VI3:03
10rothko@petworth VII2:03
tt 42:35 / produced 2007
REVIEWS

Monsieur Délire, Francois Couture (Toronto, 28.2.2013)

Belle énergie, inspirante synergie des musiciens, de l'improvisation enlevante.

Brian Morton, The Wire (London, January 2008)

...German keyboardist Klaus Treuheit offers a double whammy here, employing both instruments. "Transcendental Isle" is a sonata a tre dedicated to film maker Aki Kaurismäki, for whom the pianist has written soundtracks, and delivered on prepared piano, bass and drums. The second sequence "Rothko@Petworth" is a harpsichord trio with Walter Bittner and Klaus Füger again closely involved. Taut, unindulgent sound with a propulsive logic that makes 42 minutes pass like five.

Jay Collins, Cadence (New York, 3.2008)

Treuheit appears in a more traditional setting , a piano trio record pairing Treuheit with bassist Klaus Füger and drummer Walter Bittner. Treuheit splits his time between instruments on the ten performances that comprise two suites, one "sonata" featuring piano and the other, a seven-part "continuum" for cembalo. As for "Transcendental Isle: Sonata a Tre For Prepared Piano, Percussion and Double Bass," the trio initially opens with an airy, crescendoized sensibility that, while the second movement has the trio locking into a jagged groove, with Treuheit's icy prepared lines matching splendidly with Bittner's rolling brushwork. Moving to " Rothko@petworth: Continuum for Cembalo, Percussion and Double Bass," Treuheit is again placed within more controlled confines, though improvisation is still at its apex. The trio initially commences in an almost Swing-like fashion on "I," then segues into the colorful, yet propulsive "II" that includes splendid arco work from Füger, while "V" reflects upon the group's spaciousness and percussive experimentalism. To close the session, the trio energizes on "VI," while the sparse farewell of "VII" concludes with a monstrous bout of intensity.

Thomas Fitterling, RONDO (München, 22.2.2008)

Dicht und flächig musizieren die drei, aber bei aller Tayloristik scheint immer wieder Humor auf; mikromotivische Strukturen und rhythmische Patterns lassen sich im munter bis heftig sprudelnden Ereignisfluss verfolgen....Musik, die die Höranstrengung mit vergnüglichen Überraschungen lohnt .

Anja Barckhausen, Nürnberger Nachrichten (21.XI.2007)

BEYOND ist stets konsequent und teils auch widerborstig....Raum für lineare Bewegung und Interaktion....teils funkelnde, teils schroffe, doch stets veränderliche Klangflächen...(das Werk) Mark Rothkos bildet einen weiteren Zugangsweg zum Klanguniversum des Erlangers.

(Jochen Schmoldt, Plärrer (Nürnberg, XI/2007)

So originell wie gut!... Leichtfüßig, transparent, auf eine ganz andere Art 'swingend'.
madrigali 2 libro
Klaus Treuheit - cembalo
Yehlin Lee - digital processing

KTMP 2005
TRACKS

2°libro
1I2:51
2II ossia3:20
3III1:51
3°libro (scordature)
4IV1:44
5V1:47
6VI1:49
7VII2:18
8VIII1:17
9IX1:49
10X2:30
11XI5:10
2°libro
12XII1:03
13XIII2:20
14XIV2:14
15XV2:26
16XVI2:19
17XVII3:59
tt 41:40 / produced 2005
REVIEWS

Jay Collins, Cadence (New York, 3.2008)

... presents a challenging course, offers wide timbral options due to the fact that not only is Treuheit playing the cembalo, but also, four of his original improvisations are digitally processed by Taiwanese sound artist, Yehlin Lee. Seventeen terse selections round out the program, but are grouped as three separate collections. Treuheit's first section of the three is almost magical, with his cembalo offering melodic sound clutches and prickly tenacity. The second book draws its strength from its abstract, atonal setting, mixing singular lines and odd clasps that prove a treat for debunking conventional wisdom. The final section of six interludes features percussive forays with a glimpse into the world of Treuheit's prepared manipulations. Treuheit's work is certainly dynamic.

Anja Barckhausen, Nürnberger Nachrichten (Dezember 2005)

Zwischen Avantgarde und Alter Musik Avantgarde, Jazz oder neu vertonte Alte Musik? Mit dieser spannenden und kein bisschen kopflastigen aktuellen Fortsetzungsscheibe von "madrigali 1° libro" hat die Oberfläche ausgespielt. Im Grunde keine Überraschung: Wenn ein Freigeist wie der Erlanger Pianist und Komponist Klaus Treuheit sich der Madrigalpoesie des Renaissancefürsten zu Venosa, Don Carlo Gesualdo, widmet, dann mit der ihm eigenen radikalen, grenzüberschreitenden Klangästhetik. Statt des präparierten Flügels dient Treuheit allerdings nun das Cembalo als Spielfeld für akustische Grenzwerte. Doch damit nicht genug: Nach der Ausweitung des Klangraums und der Einführung von Vierteltonabständen steht nun auch die natürliche Dynamik auf dem Prüfstand. Doch kann ein einmal angeschlagener Ton jemals lauter werden? Er kann - wenn der taiwanesische Elektronik-Spezialist Yehlin Lee ins Spiel kommt. Das gelungene Ergebnis dieser Zusammenarbeit überrascht allerdings noch in ganz anderer Hinsicht: Diese zwischen gestern und übermorgen schwebende, weit schweifende und doch dicht konzentrierte Madrigalpoesie wirkt nicht anstrengend, sondern mäandert schwerelos, sympathisch schroff und deshalb einladend zwischen den Stilen. Klaus Treuheit, der sich auch als Soundtrack-Komponist einen Namen gemacht hat, präsentierte übrigens beim Nürnberger Filmmusikfestival gerade neue Szenenmusik zu Orson Welles' frisch restauriertem Film Noir-Klassiker "Touch of Evil".

Jochen Schmoldt, Nürnberg (Dezember 2005)

Dass der Erlanger Pianist Klaus Treuheit mental wie musikalisch zu weiträumigen Grenzüberschreitungen fähig ist, beweisst er mit jedem seiner ausserordentlichen Konzertprojekten und jetzt wieder auf CD. Er erfindet das Cembalo für das 21. Jahrhundert neu, und er tut es mit allergrösstem Selbstverständnis in einer zeitgenössischen Spielpraxis - so entstand pure Musik mit einem faszinierenden Klangspektrum. Als "Parallelaktion" auf derselben CD: die musikalischen Paraphrasen per Digitalprozessing von Yehlin Lee. Aufregend gute Hörerfahrungen!
investigation routine
Klaus Treuheit - piano, cembalo, prepared piano
Christoph Irmer - violin
Peter Holtz - clarinet
Günther Pitscheider - double bass

KTMP 2004
TRACKS

violin, clarinet, doublebass piano:
1investigation routine I4:09
2investigation routine II6:59
3investigation routine III1:27
4investigation routine IV1:23
5investigation routine V2:33
6investigation routine VI2:21
7investigation routine VII6:21
violin, double bass, cembalo:
8musica riservata I4:58
9musica riservata II2:26
10musica riservata III5:02
violin, clarinet, double bass, prepared piano:
11equinox I7:36
12equinox II2:00
13equinox III4:14
tt 51:29 / produced 2004
REVIEWS

Nürnberger Nachrichten (2.10.2004)

...kühl inszenierte, harmonische Tiefenbohrung. Die überraschend weichen Klangfarben des präparierten Flügels und Cembalos korrespondieren dabei mit den schwebenden Flageolett-Tönen der Violinstimme.

Jochen Schmoldt, Plärrer, Nürnberg (Oktober 2004)

Der Titel täuscht: Alles, nur keine Routine bietet diese - wieder einmal - außerordentliche Neuproduktion des Erlanger Pianisten Klaus Treuheit... da entstehen luzide Klang-Ton-Phantasien für imaginäres Hör-Kino, oder, wenn man will: kompromisslose Kammermusik des 21. Jahrunderts. Jazz und Neue Musik gehen hier schnittstellenfrei ineinander über.
Von hohem Reiz:... "musica riservata" mit dem plötzlich gar nicht barock klingenden Cembalo... Die CD ist ungemein transparent aufgenommen, die Musik eine Klasse für sich!
madrigali 1 libro
Klaus Treuheit - piano solo

KTMP 2003
TRACKS

1madrigali I6:21
2madrigali II2:39
3madrigali III3:31
4madrigali IV2:47
5madrigali V1:59
6madrigali VI2:38
7madrigali VII4:03
8madrigali VIII2:10
9madrigali IX2:51
10madrigali X3:09
11madrigali XI2:51
12madrigali XII2:51
13madrigali XIII2:10
14madrigali XIV1:48
15madrigali XV1:35
16madrigali XVI2:39
17madrigali XVII2:13
tt 49:04 / produced 2003
REVIEWS

Jay Collins, Cadence (New York, summer 2008)

German pianist Klaus Treuheit might not necessarily be the name that flows freely from piano aficionado's lips, though given the aural evidence presented by these three releases, he should be more widely recognized.
Madrigali focuses on Treuheit the pianist. The seventeen, mostly brief selections unfold as a multi-sectioned, instantly-composed narrative that favors jagged, prickly intersections that walk the tightrope. As one might expect, a rather telling portrait of Treuheit's technical control of his instrument is evident, from the opening "I" that matches stark moodiness with a flurry of activity as well as moments of prepared strumming. To be sure, the majority of the program is quite busy, with Treuheit's fingers rarely resting, as he towers over his instrument, with perhaps the most engaging pieces being "XIII" and "XVII." To be fair, the energized affairs are not solely bombastic, as Treuheit does manage to cool down a bit on several of the journeys, such as on the beauty of "X" or "XII" - offering ample proof of Treuheit's skills as a technician and a manipulator of the delicate inner-workings of his piano.

Tom Sekowski, Gaz-Eta (Poland, May 2008)

German improviser/composer, pianist Klaus Treuheit is a largely overlooked name. Though he has performed with people such as Peter Kowald, Rudi Mahall and Ed Ware, his name doesn't often come up when pianists are discussed. This is really a shame for he has a way of playing that should be taken into account by any serious lover of the piano. Though his solo piano record "Madrigali, 1° libro" doesn't immediately point to any one key influence, inside the booklet he names three figures that are crucial in his own development - Art Tatum, Cecil Taylor and Carlo Gesualdo. Broken down into sixteen brief miniatures, the album sees Treuheit polishing off his style. With each piece, one hears him approach his instrument in a slightly different manner. Though he employs some pounding and even dancing across the keys in the style of Cecil Taylor, it's his moments of lyricism that I'm drawn towards. Quietly caressing the keys every which way possible, this musician also considers silence a key tool in his palette. It's interesting to hear how those bent, "missing notes" are slightly addressed. Very rich album, full of nuances, surprises and beautifully stated in every sense of the word.

Anja Barckhausen, Nürnberger Nachrichten (20.II.2004)

...( Treuheit ) vollbringt etwas Unerhörtes: er lässt die chromatisch ausgebuffte Madrigalkunst des Fürsten von Venosa, Don Carlo Gesualdo (1560 - 1613) und die Improvisationskunst des Free Jazz aufeinanderprallen ... Er macht es ... weder sich, noch dem Hörer leicht. Das ist die Stärke dieser anspruchsvollen "madrigali"... es kostet Durchhaltevermögen, sich in diesem Dschungel rhythmisch entfesselter Einzeltöne zu behaupten. Doch dann folgt da ganz unerwartet das erste Arpeggio: Ein luftiger Hauch aus dem Bauch des Flügels. Und auf einmal scheint ein Dur-Akkord auf eine Marmorstufe auf dem Rückweg ins freie Feld, auf dem schon die Renaissance-Harmonien warten...

Jochen Schmoldt, Plärrer (Nürnberg, Januar/2004)

Klaus Treuheit, jüngst per Goethe-Institut in Brasilien konzertant unterwegs gewesen, präsentiert mit "madrigali" seine persönlich wohl ambitionierteste Solo-Scheibe: 17 Miniaturen, Szenen, Sketche, durchweg Eigenkompositionen, die mit Spielwitz und - freude daherkommen, durchdacht sind und dennoch zu sprühen vermögen. Da funkeln die stets taufrischen Töne in schnellen, rhythmisch verzinkten Läufen, ohne jemals kraftakte vorzutäuschen. Treuheit hat viel Sinn für feindynamisch geschliffene Nuancen, und er spielt Freiträumend und - schwebend. etwas besseres kann man über ein Piano-Album aus Hörersicht kaum sagen. Dass Treuheit als Inspirationsquellen (...) Art Tatum, Carlo Gesualdo und Cecil Taylor nennt, klingt keineswegs überspannt, sondern bezeugt lediglich eine musikalische Perspektive, die sich nicht in vertrauten Klangpfaden eingraben will. Und der musikalische Einfallsreichtum dieser "madrigali" ist tatsächlich enorm.

Thomas Fitterling, Jazz Podium (Stuttgart, 4/2004)

... einer, der die einstige Avantgarde reflektiert und weiterdenkt... es wird in die Abstraktion extrapoliert... das Beziehungsgeflecht Space, Rhythm und Sound hat er eigensinnig weitergedacht... Konzentration auf Klangkultur ..die Cluster sind mikroskopisch gedehnt und gleichzeitig zu weiträumig distanten Abstraktionsbündeln entzerrt..., haben die unmittelbare Materialverhaftung abgestreift... strenge Zuhörmusik, doch eine mit erheblichem Entdeckungspotenzial.
3 in I
KLAUS TREUHEIT TRIO
Klaus Treuheit - piano
Christian Diener - double bass
Walter Bittner - drums
KTMP 5308
TRACKS

1passacaglia5:38
2sog4:53
3thelonious2:52
43 in I4:16
5flir3:38
6aki callin3:21
7mr. cool7:05
8malpertuis5:34
9kein konfetti4:33
10mr. paprika4:18
11loop2:22
tt 49:12 / produced 2001
REVIEWS

Ken Waxman, jazzweekly (Canada I/2002)

For most of the past decade Treuheit has released albums featuring himself in different settings ranging from small chamber music ensembles with vocal soloists to duos to these two, which are probably his strongest jazz cum improv statements. They're solid, professional, pleasant and feature some notable sounds. ...3 IN 1 is a straightahead piano trio disk, with touches of atonality. ...(highlight is) "Malpertuis", sort of a free jazz ballad, which finds the pianist ranging all over and inside the keyboard while Bittner plays disconnected patterns and Diener plucks out some vaguely horror movie-like passages... the title "Mr. Paprika" finds Treuheit, in a swirling clouds of arpeggios, indulging in some early Cecil Taylor-like note ascensions, complete with internal strums.

Thomas Wörtche, Jazz Podium (10/2001)

...die drei spielen auf der Höhe der klassischen Jazz-Moderne (also mit allen Free-Music-Wassern gewaschen) und verwandeln wahre Sets von An-spielungen, Beschwörungen und direkten Zitaten von Bach bis Monk und Taylor in dynamischen, kraftvollen Jazz (im wahrsten Sinn des Wortes), der so klingt, als wäre er gerade erfunden worden...Kraft wird zu subtilen Swing und die drei Klangkörper tönen nach Holz, Fell und Elfenbein. Kalkül wird zur Musik aus dem Bauch. Oder Musik aus dem Bauch zeigt ihr Kalkül. Egal wie rum, man soll das Vergnügen auch nicht zergrübeln.
Inquisitorien
Klaus Treuheit - prepared piano

KTMP 9805
TRACKS

1inquisitorium I6:07
2inquisitorium II7:33
3inquisitorium III2:50
4inquisitorium IV2:57
5inquisitorium V6:13
6inquisitorium VI5:18
7calypsa0:53
8calypsa2:14
9calypsa2:19
10calypsa3:25
11für stan laurel2:23
12requiem4:07
13inquisitorium VII2:43
tt 49:12 / produced 1998
REVIEWS

Ken Waxman, jazzweekly (2/2002)

...while INQUISITORIEN, subtitled "für präpariertes piano" is precisely that: nearly 50 minutes of sounds from treated keyboard innards...Here Treuheit prepares his instrument so that the internal mechanical sounds play off against one another. Treatments make it seem as if he's playing a vibraharp or marimba, crashing a drum kit, ringing bells or even manipulating filled water bottles at various times...Treuheit creates ear attracting tones which sound original enough to satisfy.

Thomas Wörtche, JazzPodium (10/1998)

...Inquisitorien nennt Treuheit sieben Miniaturen, dazu kommt "Calypsa" und eine Hommage an Stan Laurel. Daß der Gesamttitel auf einen Roman von Robert Pinget verweist, baut noch einen tieferen Sinn ein, den diese intelligente und kurzweilige CD eigentlich gar nicht nötig hat.?Treuheits keineswegs peinliche Befragungen des Instruments ergeben nämlich eine Vielzahl überzeugender Antworten im Grenzbereich von Tonalität und Perkussion, ohne sich je auf eine der beiden Seiten zu schlagen. Die Extreme treten in einen ironischen, eben spielerischen Dialog. Selbst wenn man meint, einer Vertonung des Morsealphabets zu lauschen, treibt sich noch irgendwo grinsend ein Melodiefetzchen in der akustischen Peripherie herum. Wider den akustischen Muzak-Terror des alltäglichen Geräuschbilds sind solche surrealen Kabinettstückchen hochwillkommen.
BAR PILOTO
Klaus Treuheit - piano
Walter Bittner - drums

KTMP 9706
TRACKS

1mara3:55
2persistent5:11
3malonty5:04
4billchens geburtstag4:32
5frost5:16
6sechs miniaturen6:27
7sechs miniaturen
8sechs miniaturen
9sechs miniaturen
10sechs miniaturen
11sechs miniaturen
12burundi5:17
13detour ahead5:37
14isabel4:05
15raum V5:19
16mafalda5:19
17bar piloto4:12
tt 60:14 / produced 1997
REVIEWS

Thomas Fitterling, RONDO (München, Feb.1998)

...ein ganz besonderes Schatzkästchen: mit siebzehn gehaltvollen Miniaturen liefert das Duo ein bis ins letzte stimmiges Programm schlichter Ehrlichkeit ab. In jedem Stück entspricht sich pianistischer Duktus und rhythmisch-melodisches Pattern. Völlig unprätentiös wird in enger Verzahnung das Material auf seine Tragfähigkeit erkundet. Und wenn dann gesagt ist, was zu sagen war, ist das Stück vorbei, ohne unnötig verlorenes Wort; dabei ist er selten geworden, der Mut zum rechtzeitigen Verstummen.
hinnerwidder & redur
Klaus Treuheit - organ Helmut Haberkamm - lyrik

KTMP 5315
TRACKS

1Einklang0:51
...
8Hobb kumm1:46
...
39Ausklang0:47
tt 65:40 / recorded III 2014
REVIEWS

Jochen Schmoldt, plärrer, Nürnberg, September 2014

So entstand eine höchst lebendige Dichterlesung, denn Treuheit improvisiert auf der Kirchenorgel mit sehr viel Geistesgegenwart und Witz vor, während und nach den Mundart-Rezitationen, von Haberkamm wiederum mit einigem Temperament vorgetragen.
Full House (REISSUE)
KLAUS TREUHEIT TRIO
Klaus Treuheit - piano, Johannes Fink - bass, Oliver Vowinckel - drums

KTMP 9112
TRACKS

1Mr. Paprika4:53
2Mafaldas Tanz4:13
3Spring Thing4:28
4Ultramarin2:48
5I see your face before me6:41
6Blaugrün3:30
7Persistent3:07
8Malpertuis2:25
9Samba do aviao3:36
10Aki & the Blues3:03
11Donoussa5:20
12Mr. Paprika lässt grüssen4:20
tt: 49.03 / recorded 1991 - reissue 02.2014
REVIEWS

about Full House

Die konstante Nachfrage aus Japan und USA, verbunden mit dem Engagement eines namhaften internationalen Musikverlages veranlassen mich, 10 Kompositionen, darunter solche für Aki Kaurismäki /Donoussa), für Inszenierungen des "Living Theatre" (Malpertuis) oder des Kinder-Theaters "Pfütze" (Mr. Paprika) aus der Versenkung zu holen. Guter Klavierklang!
REISSUE *nardis* 1986 KLAUS TREUHEIT TRIO
Klaus Treuheit - piano, composition, arrangements
Christian Lachotta - double bass
Hans-Günter Brodmann - drums

TRACKS

1Sidran3:58
2So In Love4:55
3Winterlied7:48
4How My Heart Sings4:18
5Blues Blue4:52
6Herbstlaub4:44
7Lydias Lament5:16
8Ev'ry Time We Say Goodbye5:18
rec. 1986
REVIEWS

Jakob Baekgaard, AllAboutJazz, (March 5, 2014)

Another German jazz talent whose music has become highly collectable is the pianist Klaus Treuheit. His trio album Nardis with bassist Christian Lachotta and drummer Hans-Günther Brodman shows group interaction of the highest order and it is no wonder that the deep lyricism and swing of the group is in demand. Treuheit has a wide knowledge of jazz tradition and his trio knows the vocabulary of standards and bop. As a composer, he brings in various influences. For instance "Sidran," a tune whose harmonic delicacy is framed by a spicy hard bop blues, and Latin rhythms surface on "Herbstlaub" and bring in a touch of sunshine. As opposed to the sunshine of "Herbstlaub," the composition "Winterlied" emphasizes the other side of the season, with a melancholy mood and dark and heavy minor chords, but the brooding ambiance is balanced by light melodic lines that sing in the darkness. It is characteristic of the group that they sing together as a trio and swing with sensitivity. There's a constant variety in the playing of Brodman, and Lachotta carves exquisite motives on the bass. Nardis is a beautiful flower of an album.

Pat Les Stache, Village Dance Radio (New York, 22.Jan., 2013)

This past year, the German label Sonorama reissued a lost gem from 1986 by a group called the Klaus Treuheit Trio. This record, titled Nardis, received very little attention at the time of its original release, probably due to the lack of promotion and financial backing, however over time has become a milestone in European piano jazz and a much sought after rarity. The trio date features many great tracks including "Sidran", "Winterlied", "Herbstlaub", and others. Overall, a solid reissue that I highly recommend checking out!

connaisseur (Hamburg, November 2011)

Für eine Wiederveröffentlichung des Sonorama-Labels ist dieses Album erstaunlich jung: 1986 erst erschien die Originalausgabe. Als Privatpressung in sehr geringer Auflage allerdings nur, weswegen Originale inzwischen auch für deutlich dreistellige Eurobeträge den Besitzer wechseln. Der Grund, warum Treuheits damals vollkommen unbeachtetes Debüt (inzwischen ist er aus der internationalen Jazzszene kaum wegzudenken) heute als Klassiker des Klaviertrio-Jazz gilt, erschließt sich schnell: "Nardis" knüpft zwar an die Bop- und Modern Jazz-Tradition der 50er und 60er an, ist aber – und das wurde damals wohl schlicht überhört - alles andere als konservativ. Was sich seither im Jazz getan hatte, wird subtil mit eingearbeitet, und Treuheits Harmonien sind ausgesprochen phantasievoll. Gewürdigt werden müssen an dieser Stelle auch die kongenialen Beiträge von Bassist Christian Lachotta und Hans-Günther Brodmann am Schlagzeug. Bedeutende Wiederentdeckung! - Gemastert wurde mit exzellentem Ergebnis vom Originalband! (1986/2011).

Dusty Grooves (USA, October 2011)

A sweet little trio set - one that's virtually unknown, given the limited pressing run of the original album - but which stands as one of the best recorded in Germany at the time! The group here have a cohesive focus that's mighty nice - an ability to let loose with open, flowing ideas - yet still retain a sense of swing - in ways that remind us a lot of the best French piano trios, but with a special quality that really makes this album unique! There's a sense of depth in the colors that we really love - a thoughtful sense of less-is-more - yet never delivered with the overdone cliches that sort of reference usually implies - again, because of the subtle swing that's going on. Klaus Treuheit plays piano, but the trio's very equally balanced with efforts from Christian Lachotta on bass and Hans-Gunter Brodmann on drums - on cuts that include "Blues Blue", "Lydia's Lament", "Herbstlaub.

Anja Barckhausen, Nürnberger Nachrichten (November 2011)

...echte Überraschung...federnd & sprudelnd, das Zusammenspiel der Musiker ist souverän & ausgewogen.

Olaf Maikopf, Jazz Thing (Köln, V/20111)

Treuheits Credo: Nicht auf eine bestimmte formel festlegen. Frische, eigensinnige Klangfarben.

Münchner Merkur (14.11.2011)

Hörenswert!

Berliner Morgenpost (14.10.2011)

Die Authentizität liegt im Augenblick: Sensible Klangfarben & ein ungewöhnlich starkes emotionales Spektrum zwischen Spannung & Entspannung entstehen.
スイスの激レア・ピアノ・トリオ作品がCDとレコードで入荷いたしました。!

 

本日入荷致しました!!

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★新品LP★KLAUS TREUHEIT / Nardis
プライベート・レーベルから500枚しかリリースされなかった86年作、ヨーロピアン・ピアノ・トリオの隠れた名盤!正統派バップ・スタイルに新しい息吹を加えた極上盤!



Peter Millian, Erlanger Nachrichten (25.11.2011)

Treuheit zeigt mit seinem Trio, daß die 1986er Aufnahme kein bißchen Staub angesetzt hat. Im verbesserten, hochauflösenden 32-Bit-Verfahren neu abgemischt, ist sie ein ausgesprochen dichtes Werk, darf als ziemlich zeitlos bezeichnet werden: Form & Inhalt geradezu klassisch, also keiner vergänglichen Mode unterworfen. Das dürfte der Grund sein, warum das Berliner Label die Scheibe neu ins Programm nahm - Authentizität vergeht nicht.